Tuesday 5 January 2016

Periler diyarı `Hallstadt`

Eylül ayında Ankara`dan Eren ve Zeynep Viyana`ya bizi ziyarete geldi. Baska bir güzel tesadüf de ayni zamanda Güneş`in de Viyana`ya geliyor olmasıydı. Buluşmamızı ayarlayıp, fırsat bu fırsat deyip, haftasonu için kısa bir gezi planı ayarladık. Plan, Avusturya`nın incisi Hallstadt`a iki günlük bir gezi. Trenle yada otobüsle Avusturya içi ulaşim baya pahalı olacaktı. 3-4 kişiden fazla olunca araba kiralamak hertürlü daha uyguna geliyor. Biz de o yüzden, Sixt`ten  2 günlügüne araba kiraladık ve Hallstadt civarında bir gece kalma yeri ayarladik.

Birinci gün:

Cumartesi sabahı arabamıza doluşup, Avusturya`nın incisi Hallstadt`a doğru yola koyulduk.

Maalesef Turkiye`deki ehliyetler Avrupa ülkelerinde ilk 6 aydan sonra geçerliliğini yitiriyor. Yani, bir Avrupa ülkesinde turist isen araba kullanabiliyorsun, ama yaşıyorsan kullanamıyorsun. Ehliyeti bir sekil Avrupa`ya uyumlu hale dönüştürmek gerekiyor, o da biraz masraflı bir iş. Bu durumdan muzdaribiz tabi ki, çünkü Avusturya`da kendi başımıza araba kiralayamıyoruz. Bu yolculuğumuzun `official` kaptan şöförü Eren`di.

Viyana`dan A1 otobanına çıktık ve yaklaşık 3 buçuk saat sürecek olan yolculuğumuza başladık. Yollar rahat, keyfimiz yerinde.

Yol üzerinde Gmunden kasabasında göl manzarasının hatrına mola verdik. Gmunden, Traunsee`nin yani Traun gölünün kuzey ucuna konuşlanmış küçük ve şirin bir Oberösterreich (Yukari Avusturya) şehri. Gölün bitiminden başlayan dağların sisi arkasında kalan görüntüsü bizi bizden aldi. Bu manzaraya karşı ayaklarımızı iskeleden sallandırarak biralarımızı içtik. Göl suyu da cok berraktı, yüzsen yüzülür hani. Hava serin, yuzemedik ama onun yerine ayaklarimizi yuzdurduk :)

Yolun son kismindaki uzun tunelden gecip, Hallstadt`a vardik. Burasi kucuk ve kalabalik bir yer oldugundan sehir icinde siki bir otopark uygulamasi var. Oyuzden, arabamizi parali park yerine parketmek zorunda kaldik ama yer bulmasi zor olmadi.

Avusturya`nin Salzburg etrafinda kalan bu bolgesi `Salzkammergut` adiyla aniliyor. Alplerin uzantisi gorkemli dag kutleleri, dogal guzelligi ve aralara serpistirilmis dag gollerinin yaninda, tuz madenlerinden dolayi eskiden beri suregelen tarihi ve ekonomik bir onemi de var bu bolgenin.

Imparatorlugun yazlarini gecirdigi sehir Bad Ischl da bu bolgede.

Tuz madenini ziyaret etmeye karar veriyoruz. Giris baya pahali ama gelmisken girelim diyoruz. Biletleri internetten alarak 2`ser Euro kar ediyoruz. (http://www.salzwelten.at/en/hallstatt/saltmine/). Madene giris tepeden, o yuzden rayli sistem yapmislar, onunla cikiliyor yukari. `Halat ha koptu ha kopacak` derken tepeye variyoruz :)

Burdan manzara bi muhtesem. Madene girmeden gozlem noktasindan manzaranin tadini cikariyoruz.

Asagida iyice kucuk gorunen Hallstadt sehri ve Hallstätter See (Hallstadt golu)..

Ve biz..

Madenin girisinde bizi madenci kiyafetleri giydiriyorlar ki, ustumuzu basimizi yirtip kirletmeyelim. Gerci muhtemelen asil sebep, kendimizi birazcik madenci gibi hissettirip, verdigimiz paranin hakkini aldigimizi dusunmemizi saglamak olabilir.

Madenle ilgili cok yorum yapmamaya calisacagim, cunku benim icin buyuk bir hayal kirikligiydi. Bir sene once yaptigimiz Polonya gezisindeki gezdigimiz tuz madeniyle dogal olarak kiyasladik bu madeni (Guney Polonya ve Wieliczka tuz madeni yazisi icin: buraya). Hallstadt`daki tuz madeni, pek teknik bilgi ver(e)meyen bir madendi. Rehberimiz robot hiziyla anlatacaklarini anlatti. Genelde de madenin galerilerinde gorsel sinevizyon gosterilerini gosterdi ve bu sayede cogunlukla konusmak zorunda bile kalmadi. Madenin son kisminda, Avrupa`nin en eski merdivenlerinin (yaklasik 7000 yillik) kalintilarina ayrilmis bir galeriyi ziyaret ettik.  Projeksiyon oyunlariyla, o zamanki yasama dair ayrintilari anlatan bir gosteri izledik. Sonrasinda da, Viyana Dogal Tarih Muzesi`nin bolgedeki calismalariyla ilgili bilgi veren bir video izledik. Bu kisim bana cok ilginc geldi ama maalesef Almanca`ydi, o yuzden pek bisey anlayamadik, ozellikle de bu kismi anlayabilmek isterdim. Cok yorum yapmayacagim dedim ama yaptim sanirim :)

Madenin en eglenceli kismi, madene yerlestirilmis iki adet kaydirakti. Burdan ya tek ya cift halinde kaymak mumkun. Biz güven`le beraber kaydik, dusundugumuzden daha hizliydik, bayagi heyecan yasadik, cigliklar havada ucustu. Cikista kayarken cekilen ve kosesinde kayanlarin hizini gosteren fotograflari 5 Euro`ya satiyorlardi. Ama bizim gibi gizliden satilik fotografin fotografini cekebilene bedava :D

Bu bolge de bir de buzul magarasi var (http://www.eisriesenwelt.at/en/home.html). Resimlerden gordugum kadariyla magaralarin ici muazzam guzel. Ornegin:

Burasi ile tuz magarasi arasinda secim yapmak zorunda oldugumuz ve tuz magarasini sectigimiz icin, buzul magarasini ziyaret edemedik. Bir sonraki sefere not olsun burdan..

Aksam karnimizi doyurduk, sonrasinda da www.booking.com`dan gecelemek icin ayirttigim yeri n adresini aramaya koyulduk. Hallstadt cok turistik ve pahali bi yer oldugundan ve de altimizda araba oldugundan, Hallstadt`in disindan (golun kuzey ucundaki Bad Goisern sehrinde) bir apartman dairesi ayarladim. Gece karanlikta yolda giderken onumuzden yavru geyik gecince heyecanli dakikalar yasadik. Biraz aramadan sonra eve yerlestik. Ev de bayagi rahat ettik, lazim olan hersey vardi. Ihtiyaci olan olursa, adi `Ferienhaus Kühlwein`di.

Ikinci gun:

Sabah manzaramiz..

Kaldigimiz ev, Ferienhaus Kühlwein`nin disardan gorunumu..

Bolgede kisa bir yuruyus yapip, Gosausee`ye dogru yola ciktik. Golun etrafinda biz..

Bolgenin haritasi

Golun cevresinde ve civarda bolca yuruyus rotalari var.

Bir Avusturya gelenegi. Her golde, zirvede oldugu gibi, burda da bir adet `Hütte` vardi. Zaten Avusturya`da dagcilik aktivitesi olan heryerde boyle hütte`ler var. Buralarda, yenilip icilmenin disinda, kalinabilecek odalarda oluyor genelde. Avusturya`da daglara gidenler bizim Turkiye`de yaptigimiz gibi cadir tasimiyorlar. Zaten Avusturya`da oyle her istedigin yere de cadir atamiyorsun, yasak. Belirtilmis kamp alanlarina cadir kurulabiliyor sadece.

Gosausee`den Hallstadt`a gecerkenki yol manzaralari.. Gosau kasabasinda birsuru pansiyon vardi, burasi da kalmak icin bir secenek olabilir.

Gosausee`den ayrilip, vapur turu icin Hallstadt`a tekrar ugradik. Hallstadt`in golden gorunumu..

Cok zevk aldigimiz vapur gezisinden birkac kare daha..

Hallstadt denizi..

Son olarak, benim dunyadaki en guzel evler kategorime kolaylikla giren, Hallstadt manzarali, golun nerdeyse icine yapilmis satodan bozma kosk.. Suanda agzinin tadini bilen bir bir mimara aitmis.

Boylelikle Hallstadt gezimizi sonlandirip, Viyana`ya dogru yola ciktik. Zaman olsa, kendimizi bu guzel doga da dag tepe vurmak isterdik. Bir sonraki sefer boyle olsun, bir dahaki sefer bolgenin daglarini gezmeli plan yapsak diye hayal kurarak Hallstadt`a veda ettik..

Resimler icin, güven ve Zeynep`e teskur..