Saturday 12 December 2015

Yogurt mayalamaca

Sofralarimizin vazgecilmez parcasi, hemen hemen her yemekle beraber yedigimiz `yogurt`. Gunluk diyetimizde ne kadar fazla yogurt tukettigimizi, Avrupa`da yasamaya baslayinca farkettim. Avrupa kulturunde genel olarak yogurt sadece soslarin icinde kullaniliyor. 

Biz de, hem ekonomik hem de daha saglikli olsun diye uzunca bi suredir kendi yogurdumuzu yapiyoruz. Bikac deneme yanilma seferinden sonra gayet guzel ev yapimi yogurdumuzu elde etmeyi basardik. Her cumartesi Naschmarkt`ten bio cig sutumuzu aliyoruz. Eve gelince sutu cok kisa bir sure kaynatip kavanozlarda sogumaya birakiyorum. 





Sut hafif soguguyunca (yani elimi hafif yakar durumdayken), sutun bir kismiyla yogurt mayasini baska bir bardakta karistiriyorum (750 ml`lik kavanoza yaklasik bir tatli kasigi yogurt denk gelicek sekilde. Evet sadece okadar, fazla yogurtla mayalayinca kati olmuyor yogurt). 




Deneme yanilmalardan ogrendigim, sut+yogurt karisimi daha uzun sure sicak tutulabilirse, yogurt daha kati daha az sulu oluyor. O yuzden, buyukce bir tencereye sicak su dolduruyorum ve mayaladigim kavanozlari suyun icine dikkatlice yerlestiriyorum.



Kavanozlarin agizlarini kapamayip, sadece tulbentle toz almasin diye kapatiyorum. 



Ve sonra da, sicak kalsin diye yorgan, battaniye gibi seylerle ustunu ortuyorum.



Sonrasinda da, sabirli olup bir gece boyunca yogurdun mayalanmasini, yani laktik asit bakterilerinin cogalip cogalip laktozu laktik aside cevirmesini, beklemek gerekiyor. Ama islem oldukca kolay.

Sonuc:



Buarada, nasil ilk yogurt mayasi yapilabilecegi ile ilgili internette dolanirken, ilginc birsey ogrendim. Birkac nohutu, az bir miktar sutle yogurt mayalar gibi mayalayinca, ve bunu birkac sefer tekrar edince, az miktarda da olsa yogurt elde edilebiliyormus. Sonra tek yapmak gereken, tekrar bir mayalama islemiyle miktari arttirmak: scale-up!

Not duseyim, pastorize sutle de denedim. Oluyor. Sadece tadi biraz daha degisik oluyor.

Siz de denerseniz, simdiden afiyet olsun.

2015 Aralik, Gulsah


No comments:

Post a Comment